Lifestyle i ciekawostki

Czym jest stan przedcukrzycowy?

0

Stan przedcukrzycowy diagnozowany jest wówczas, gdy poziom glukozy we krwi wykracza ponad normę. O tym, jak powinny wyglądać wartości podczas badania krwi u dorosłych, pisaliśmy tutaj. Stan ten oznacza przede wszystkim, że zdolność organizmu do metabolizowania glukozy jest znacznie obniżona.

Stan przedcukrzycowy – objawy 

 Jak najprościej rozpoznać stan przedcukrzycowy? Objawy prezentują się następująco:

  • Nieprawidłowa glikemia na czczo bezpośrednio po przebudzeniu. Przed badaniem zaleca się zrezygnowanie z aktywności fizycznej, a także spożywania produktów, które w składzie zawierają kofeinę. 
  • Niewłaściwa tolerancja glukozy w teście OGTT w 120. minucie (140–199 mg/dl).
  • Nieprawidłowe wyniki obydwu badań. 

Jak sprawdzić, czy to aby na pewno stan przedcukrzycowy? Objawy rozpozna lekarz podczas wizyty w gabinecie. Specjalista po dokonaniu szczegółowego wywiadu (u osób otyłych, a także tych, którzy zmagają się z nadciśnieniem lub prowadzą siedzący tryb życia – ryzyko wystąpienia cukrzycy jest większe) zleci wykonanie badań. Stan przedcukrzycowy diagnozowany jest po wykonaniu stężenia glukozy na czczo. Na stronach internetowych takich jak diabetyk24.pl znajdziesz więcej informacji zarówno o stanie cukrzycowym, jak i samej cukrzycy znajdziesz 

Stan przedcukrzycowy – dieta 

Nie sposób nie wspomnieć o tym, że wśród najczęstszych przyczyn stanu przedcukrzycowego wyróżnia się: 

  • nadwagę, 
  • otyłość brzuszną,
  • brak aktywności fizycznej, 
  • spożywanie nadmiernych ilości żywności przetworzonej, 
  • zbyt kaloryczne posiłki. 

Podejrzenie stanu cukrzycowego? Dieta to podstawa! Jednak w tym przypadku nie różni się ona w zasadzie od tej zalecanej w cukrzycy typu 2. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj. Kluczowa jest więc całkowita ilość spożywanych kalorii. Określenie wartości energetycznej zależne jest od wieku, masy ciała, a także sposobu i trybu życia pacjenta. Zaleca się również zmniejszenie spożywanych w ciągu dnia kalorii- początkowo o około 500, a z czasem nawet 1000 kcal/dobę. 

Jakie produkty warto włączyć do diety w stanie przedcukrzycowym? 

  • chude mięso, 
  • mleko i wyroby mleczne, 
  • jaja, 
  • chude ryby. 

Dodatkowo warto, aby w diecie znalazły się rośliny strączkowe, jak np. groszek, soczewica, ciecierzyca. Stanowią bowiem doskonałe źródło białka, witamin i wartościowych składników odżywczych. W walce ze stanem przedcukrzycowym modyfikacja stylu życia jest najważniejsza.

You may also like